اسفناج با ماست مفید است یا خیر؟ | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

: رنگ سبز سبزیا به دلیل وجود رنگ دانه ایه به نام سبزینه یا کلروفیل که در ساختمون مولکولی خود، منیزیم داره.

فیبر و اگزالات اسفناج، مانع جذب کلسیم ماست می شه؟

اون قدیما هم تعداد کانالای تلویزیون کم بود و هم ساعت پخش برنامه هاش … نزدیک ساعت ۴/۵ بعد از ظهر که از مدرسه می اومدیم تازه یه ساعت بعد برنامه های تلویزیون شروع می شد. بعضی وقتا اونقدر بی تاب بودیم که از یه ربع قبل تلویزیون رو روشن می کردیم تا لامپ اون گرم شه و ما بتونیم سر وقت و از اول برنامه ها رو ببینیم … یکی از کارتونایی که خیلی دوست داشتیم، قهرمانی داشت به اسم « پاپای » که ملوانی بود با چهره ای که به پیرمردها بود، با بازوانی لاغر ولی ساعدهایی پهن که انگار بادشان کرده بودن، همیشه هم یه پیپ به دهن داشت که هر وقت سر کیف می اومد، یکی دو تا در اون می دمید و از اون صدایی مثل بوق در می اومد. بعدا که کارتونا رو به فارسی دوبله کردن و بنا به یه قانون نانوشته واسه همه شخصیتای کارتونی یه صفت بلا و ناقلا و ظالم بلا و از این جور چیزها گذاشتن، از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس « پاپای » هم قبول کرد که نام خود رو به « ملوان زبل » تغییر بده تا بازم بتونه بزرگ ترها رو با یادآوری خاطرات کودکیشان، خوشحال کنه.

این « ملوان زبل » بیشتر مواقع به مشکلی برمی خورد که باید اونو به قوت زور بازو رفع می کرد. ً زور اون به طور عادی به کار نمی اومد و چاره ای نیس باید «دوپینگ» می کرد و اونم چیزی نبود جز خوردن یه قوطی پُر کنسرو اسفناج! واسه منِ کودک، که مانند هر پسربچه دیگری سودای «پرزور» شدن رو تو سرم داشتم، تصور این که بتونم با خوردن اسفناج به اونقدر قدرتی برسم، بسیار خیال انگیز بود. خوردن «خورشت اسفناج» رو یکی دو باری امتحان کرده بودم ولی از پسش برنیامدم. می مونه «بورانی»، آمیزه ای از ماست و اسفناج که بیشتر به عنوان پیش غذا و در کنار غذای اصلی گذارده می شد. بزرگ ترها می گفتن که اسفناج، آهن داره و ماست، کلسیم و این هر دو باعث قوی شدن بچه ها می شه. بعدا در دوران تحصیلات عالی در مورد اجزای مواد غذایی و «برهم عمل» اونا دونسته ام بیشتر شد، اما واقعاً ماست و اسفناج چه دارن و ترکیب اونا چه خواصی داره؟

ترکیبات ماست چیه؟

ماست یکی از فراوردهای لبنی تخمیریه کههر ۱۰۰ گرم اون ۳/۵ درصد پروتئین و ۱۲۰ میلی گرم کلسیم داره. مقدار چربی ماستای موجود در بازار فرق داره و طبق اون ً مقدار بقیه اجزا هم ممکنه فرق کنه. با این حال اگه ماست حدود ۳ درصد چربی داشته باشه، هر ۱۰۰ گرم اون حدود ۶۰ کیلوکالری داره. به عبارت ساده تر، هر یه لیوانِ پُر ماست ۳ درصد چربی، حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم و ۱۵۰ کیلوکالری انرژیداره.

ترکیبات اسفناج چیه؟

اما اسفناج از جمله سبزیای برگ دار به رنگ ( معمولاً ) سبز تیره س. همونجوریکه شایدً میدونید،رنگ سبز سبزیا به دلیل وجود رنگ دانه ایه به نام سبزینه یا کلروفیل که در ساختمون مولکولی خود، منیزیم داره. پس از همین جا معلوم می شه سبزیا و خاصه اسفناج از منابع خوب منیزیمهستن.هر ۱۰۰ گرم اسفناج پخته و آب گرفته (یعنی همون شکلی که عموماً واسه جفت و جور «بورانی» استفاده می شه)، حدود ۸۷ میلی گرم منیزیمداره. باحال اینکه مقادیرکلسیم و آهن اون، به ترتیب ۳/۵۷ و ۱۳۶ میلی گرماست. یعنی آهن اون از گوشت قرمز و کلسیم اون از ماست بیشتره! با این همه، اسفناج منبع «خوب» کلسیم یا آهن به حساب نمی ره!

به چه دلیل اسفناج منبع خوب کلسیم یا آهن نیس؟

دلیل این مسئله،جذب تقریباً کم این مواد مغذی از اسفناج به دلیل وجود فیبر و مخصوصا ترکیبی به نام اسید اگزالیکه که به شکل فعال اون اگزالاتمی گیم. خیلی از گیاهان این ماده رو از اکسیداسیون ناقص قندها (کربوهیدراتا) میسازن.اگزالات در بدن هم تولید می شه و از راه ادرار و مدفوع دفعمی شه.در پاره ای موارد ممکنه دفع اون از ادرار زیاد شه. در این حال امکان داره اگزالات با کلسیم ادرار تشکیل سنگبده. به خاطر همین در این موارد می باید منابع غذایی اگزالات ( مانند اسفناج ) دررژیمغذایی مریض محدود شه.هر ۱۰۰ گرم اسفناج پخته حدود ۳۶۵-۱۵۵ میلی گرم اگزالاتداره.اگزالات با پیوستن به عناصر دو ظرفیتی مخصوصا کلسیم و آهن جذب اونا رو به شکل زیادی کاهشمیده. می گنکلسیم اسفناج به دلیل وجود اگزالات، در مقایسه با بقیه مواد غذایی کمترین مقدار جذب رو داره طوری که بدن می تونه حدود نصف کلسیم کلم بروکلیرو جذب کنه ولی تنها ۵ درصد کلسیم اسفناج ممکنه جذب شه. پختن اسفناج اثر چندانی بر اگزالات اون نداره. پس، تا اونجا که به کلسیم و آهن اسفناج مربوط می شه، اضافه کردن ماست به اون از ارزش تغذیه ای اون نمی کاهد چون برخلاف تصور خیلی از افراد، از پایهً اسفناج منبع خوبی واسه این مواد نیس.

اگزالات اسفناج از جذب کلسیم ماست کم می کنه؟

اما فیبر و اگزالات اسفناج، مانع جذب کلسیم ماست می شه؟ البتهممکنه اینجور اتفاقی بیفته و تا حدودی جذب کلسیم کمتر شه اما جذب کلسیم به عوامل دیگری مثل مقدار کلسیم در وعده غذایی، نیاز بدن، ویتامین D و ترشح کافی اسید معدیهم وابسته. مقادیر عادی فیبر غذایی عموماً اثر چندانی بر جذب کلسیم ندارن.بد نیس بدونین که اسفناج منبع خوبی از ویتامینای A، C، E، K، اسید فولیک، B2، B6، نیاسین و هم املاحی چون مس، فسفر و منگنزاست.

کلام پایانی

پس، به نظر می رسهآمیزه ماست کم چرب و اسفناج، ترکیب متنوعی از مواد معدنی، ویتامینا و مواد زیستی رو واسه بدن جفت و جور کنه. البته دودلی دارم که با خوردن اون مانند «ملوان زبل» پُرزور شید، ولی مطمئنم به سلامتی خود کمک کردین و اینم خود ممکنه تعبیر تازه ای از زورمندی باشه… به بیشترین حد رسوندن توان جسمی و روحی از راه تغذیه سالم!

.

منبع : pcparsi.com