اسـیـــــــــدوز و آلـکـالـــــــوز و تغذیه | تغذیه سالم

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

چگونگی تغذیه امروزی، مقادیر بسیار زیادی اسید رو وارد بدن می کنه. افزایش مصرف پروتئین حیوونی (گوشت، تخم مرغ و مرغ) و اجناس غله ای و نشاسته ای و کاهش خیره کننده دریافت میوه های تازه، سبزیجات و سالاد همه در افزایش اسیدیته خون موثر هستن.


اسیدوز و آلکالوز شرایط عجیب به وجود اومده به وسیله افزایش اسید یا باز در خون هستن. PH طبیعی خون باید در محدوده ۳۵/۷ تا ۴۵/۷ ثابت بمونه تا مراحل متابولیکی و تحویل اکسیژن مناسب و کافی به بافتا به بهترین شکل صورت بگیره.

اسیدوز حالتیه که افزایش اسید در خون موجب کاهش PH به پایین تر از ۳۵/۷ می شه و برعکس در حالت آلکالوز خون قلیایی شده و PH اون به بالاتر از ۴۵/۷ می رسه.

در واقع درزمان مراحل متابولیسمی بدن مقادیر زیادی اسید تولید می شه که باید خنثی و یا حذف شه تا PH بدن در محدوده مشخصی ثابت بمونه.

کدوم بخشا در تنظیم PH بدن دخالت دارن؟

اصلی ترین بخشای موثر در تنظیم PH، شش ها و کلیه ها هستن. شش ها به وسیله دفع CO2 و کلیه ها هم با دفع اسید در ادرار این عمل رو انجام میدن. سیستم بافری بدن هم در این مهم دخالت داره. مهم ترین بافرهای بدن، هموگلوبین پروتئینای پلاسما، بی کربنات و فسفات موجود در خون هستن.

 

چه آزمایشاتی واسه تعیین اسیدوز و آلکالوز به کار می رن؟

تستای تشخیص اولیه شامل: گازهای خون و الکترولیتا هستن.

۱- گازهای خون: شامل گروهی از تستا هستش که با همدیگه انجام می شن. PO2 (اندازه اکسیژن موجود در خون) و PCO2 (اندازه دی اکسیدکربن موجود در خون)، که بعد از اندازه گیری این دو گاز، اندازه بیکربنات (HCO3) خون محاسبه می شه.

۲- الکترولیتا: اندازه گیری چهار عنصر شامل Na (سدیم)، K (پتاسیم)، CL (کلراید) و بیکربنات (HCO3)، سطح مایعات بدن، غلظت الکترولیتا و بالانس اسید و باز همه با هم در رابطه هستن و هرگونه افزایش یا کاهش هر کدوم از این چهار عنصر روی تعادل PH موثر هستش.

طعم ترش به معنی اسیدیته نیس!

در مورد اسیدیته غذاها چند استثنا هست. معمولاً تصور عموم اینه که غذاهای ترش مزه باعث افزایش اسیدیته بدن می شن، در حالی که به طور کاملً خلاف اون درسته. دلیل اونم روشن هستش. از اون جایی که اعصاب حسی زبون ما تنها اسید رو تشخیص داده و قادر به تشخیص باز نیستن، معمولاً ما قادر به حس کردن طعم بازی نیستیم.

چگونگی تغذیه امروزی، مقادیر بسیار زیادی اسید رو وارد بدن می کنه. این ممکنه به دلیل مواد غذایی فرآوری شده باشه که در اون محتوای ترکیبات بازی لازم کم شده

میوه هایی که طعم ترش دارن (مثل مرکبات) شامل مقادیر زیادی باز (به دلیل دارا بودن مواد معدنی باند شده به طور طبیعی) هستن که ما قادر به تشخیص اون نیستیم، ولی اونا نقش مهمی در تنظیم اسیدیته و تأمین قلیای بدن رو دوش دارن.

از اون جایی که ترکیبات معدنی مثل سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم به سیترات وصل هستن (که مخصوصاً در مرکبات، سبزیجات و برگای سبز هست)، وقتی که در بدن متابولیزه می شن، این مواد معدنی طبیعی، اسید بدن رو خنثی کرده، پس اسیدیته بدن رو به اندازه نرمال برمی گردونن.

چه موادی حالت اسیدیته بدن رو زیاد می کنن؟

موادی که توانایی تولید اسید در بدن دارن، قاعدتاً باید شامل پروتئین باشن. محتوای سولفور زیاد در مواد پروتئینی هم اینکه فسفر و کلر موجود در اونا پیش سازه های اسیدهای بدن (مثل اسید فسفریک، اسید هیدروکلریک) هستن.

روشنه که این اسیدهای قوی نباید در بدن حمل شن، اما سیستم بازی بدن اون قدر قویه که به سرعت این اسیدها رو خنثی می کنه، ولی در شرایط عجیب و مریضی ممکنه فرد دچار اسیدوز شه. به خاطر همین در بیماران کلیوی مصرف پروتئین باید کنترل شه، چون به دلیل صدمه کلیه ها سیستم دفعی اسید به طور موثر عمل نمی کنه و احتمال بروز اسیدوز در اونا زیاد می شه.

در حالت روزه داری یا رژیم چه حالتی اتفاق میفته؟

در وقتی که فرد رژیم غذایی محدود از نظر کالری داره یا موقع روزه داری، در واقع ذخایر چربی کم کم در خون رها می شه که خیلی خوبه، اما اکسیداسیون چربیا منتهی به تولید اسید بیشتر می شه که اصطلاحاً به اون کتواسیدوز هم می گن.

میوه ها، سبزیجات و آب میوه های طبیعی غنی از منابع باز هستن. مخصوصاً میوه های خشک مثل کشمش مشکی. رازیانه و کلم سبز هم از بهترین

نمونه ها هستن

به خاطر همین در ماه رمضان پیشنهاد به دریافت بیشتر میوه و سبزی می شه. ضمن این که رژیم درست و متعادل (حتی در غیر روزه داری) باید حتماً شامل ۲ تا ۳ واحد میوه بوده و مقادیر سالاد و سبزیجات فت و فراوون در اون دید شده باشه.

نقش تغذیه در اسیدیته بدن

چگونگی تغذیه امروزی، مقادیر بسیار زیادی اسید رو وارد بدن می کنه. این ممکنه به دلیل مواد غذایی فرآوری شده باشه که در اون محتوای ترکیبات بازی لازم کم شده. به هر حال افزایش مصرف پروتئین حیوونی (گوشت، تخم مرغ و مرغ) و اجناس غله ای و نشاسته ای و کاهش خیره کننده دریافت میوه های تازه، سبزیجات و سالاد همه در افزایش اسیدیته خون موثر هستن.

پیشنهادای غذایی

میوه ها، سبزیجات و آب میوه های طبیعی غنی از منابع باز هستن. مخصوصاً میوه های خشک مثل کشمش مشکی. رازیانه و کلم سبز هم از بهترین نمونه ها هستن.

غذاهای پروتئینی مثل گوشت، ماهی، سسا، پنیر، نون و غلات در بدن اسید آزاد می کنن. ماست، پنیر خامه ای و شیر اسیدیته کمتری دارن، اما به هر حال اسید در بدن آزاد می کنن.

شیرینی جات، چربیا و روغنا خنثی هستن و در تعادل اسید و باز نقشی ندارن.

پیشنهادای کلی

* انجام ورزش منظم به وسیله تسریع در کارکرد تنفسی و سیستم گردش خون باعث کاهش اسیدیته بدن شده و در تنظیم اسیدیته نقش موثری داره. بهترین ورزشا، پیاده روی، دو و دوچرخه سواریه.

* آب زیاد بخورین. هر روز حدود ۶ تا ۸ لیوان آب بخورین که ۱ تا ۲ فنجون اون می تونه چای گیاهی یا میوه ای باشه.

* تلاش کنین با ریلکسیشن، دقیق شدن و فوکوس کردن وانجام تنفسای عمیق و گرفتن دوش موقع شب، بالانس بدن خود رو تنظیم کنین.


منبع : tebyan.net