اسرار کاهش و افزایش وزن بدن (۱) | چاقی

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

روند چاقی و زیاد شدن وزن به اندازه اخطار دهنده ای در بیست سال گذشته زیاد شده. حدود ۶۱ درصد مردم آمریکا اضافه وزن دارن! و ۲۶ درصد اونا چاق هستن که این آمار، ورزشکاران حرفه ای رو شامل  نمی شه. با مطالعه این مطلب از ترکیب روشای قدیمی و اطلاعات جدید در این مورد آگاه میشین.

طی سالیان، کارشناسان با ارائه برنامه های کنترل وزن، تلاش در بهتر شدن وضعیت وزنی مردم داشتن. این برنامه ها شامل برنامه هایی واسه تغییر رفتار تغذیه ای، آموزشای تغذیه ای و پیشنهادای ورزشی بود، ولی با این وجود روند افزایش تعداد افراد چاق سیر صعودی داره. دلیل نبود موفقیت برنامه های کلی، نبود توجه به نیازای بدن هر فرد به طور خصوصیه. پایه هر برنامه موفق کنترل وزن، توجه به سوخت و ساز انرژی در بدن اون شخص و تعادل انرژی در بدن اون به مدت طولانی رژیمه. از این رو به توضیح چگونگی تعادل انرژی در بدن می پردازیم.

تعادل انرژی

تعادل انرژی در بدن بدین صورته که اگه بخواین وزنتون کم بشه، باید در تعادل منفی انرژی باشین؛ یعنی مصرف انرژی( غذای مصرفی) کمتر از سوخت انرژی در بدن شما باشه، از این رو بدن از ذخایرش واسه زندگی و انجام فعالیتای روزانه استفاده می کنه. اگه بخواین وزن شما زیاد شه شما باید در تعادل مثبت انرژی باشین، یعنی انرژی مصرفی شما بیشتر از نیاز بدنتون باشه که این انرژی اضافی صرف ساخت اندام یا ذخیره به صورت چربی در بدن شه و اگه بخواین وزن شما ثابت بمونه، مصرف و سوخت انرژی باید برابر باشن.

با نگاه عمیق تری به مطالب گفته شده درخواهیم یافت که تعادل انرژی در بدن دو  کفه داره: یه کفه اون کالری وارد شده به بدنه که از راه کربوهیدرات، چربی و پروتئین موجود در غذاها به وجود میاد. پس با محاسبه انرژی غذای مصرف شده کنترل اون آسونه و کفه دیگه سوخت انرژی در بدنه. چون با در نظر گرفتن شرایط فیزیولویژیک بدن هر فرد فرق داره.سوخت انرژی در بدن شامل انرژی پایه لازم واسه زندگی(RMR ) و انرژی لازم واسه انجام فعالیت و انرژی لازم واسه هضم غذای خورده شده.

اول درباره انرژی لازم واسه هضم غذا توضیح  می دیم که ۱۰ درصد از کل انرژی لازم بدن رو تشکیل میده. این انرژی بسیار متغیره و بستگی به حجم و نوع غذا داره، مثلاً مصرف ادویه زیاد با غذا موجب افزایش زیادی در این انرژی می شه و یا خوردن کرفس خام، هویج خام و سبزی خوردن به همراه غذا و سبزیایی که هضم اون در دستگاه گوارش نیاز به انرژی بیشتری داره و به صورت محدود موجب کاهش جذب چربی می شن، خیلی خوبه و یا اینکه برنامه های غذایی تنظیم شده رو در وعده های زیاد با اندازه کم(بجای یه وعده حجیم) تنظیم می کنن، اثر اون افزایش انرژی لازم واسه هضم غذاس. البته روی این بخش از انرژی لازم بدن خیلی سرمایه گذاری نمی شه، چون درصد کمی از کل انرژی مصرفی بدن رو شامل می شه.

قسمت دوم انرژی سوخته شده در بدن، انرژی لازم واسه انجام فعالیتای فیزیکیه که ۱۵ تا ۳۰ درصد کل انرژی سوخته شده در بدن رو در برمی گیرد. این انرژی شامل کلیه فعالیتا از جمله فعالیتای شغلی در طول روز، رفت و آمدها و ورزشای حرفه ایه . این بخش از انرژی سوخته شده در بدن متغیرترین جزءه، که موجب افزایش یا کاهش وزن می شه و میشه گفت:

فعالیت بیشتر= سوختن انرژی بیشتر بدن= از دست دادن وزن بیشتر ( در صورت کنترل مواد غذایی خورده شده)

از این روه که رژیم درمانا تأکید بسیاری در انجام ورزش و نرمش در طول رژیم دارن. با ورزش کردن علاوه بر افزایش انرژی سوخته شدن، اندازه انرژی لازم واسه فعالیتای حیاتی( انرژی پایه یاRMR) زیاد می شه که در مورد اون توضیح میدیم.

در آخر مهم ترین و اصلی ترین بخش سوخت انرژی در بدن،RMRمی باشه که شامل کلیه فعالیتای نیازمند انرژی واسه حیاته؛ مثل انرژی لازم واسه تنفس عادی، ضربان قلب، گردش خون، ورود مواد غذایی به سلولا، دفع مواد زائد و… .

این بخش ۶۰ تا ۷۵ درصد کل انرژی مصرفی رو شامل می شه. ولی آیاRMR یا انرژی پایه تغییر پذیره؟

ادامه داره…

عاتکه موسوی-کارشناس تغذیه

منبع : tebyan.net