اسرار ورزش پیلاتس را می دانید؟ | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

شاید این روزا بیشتر در مورد ورزش پیلاتس می شنوین. می گن که این ورزش باعث لاغری می شه، بدن رو خوش ترکیب و انعطاف پذیر می سازه و چیزای دیگه ای به جز اینا. اما سیستم ورزشی پیلاتس، اسرار خود رو داره. اگه می خواین بدونین این ورزش کجا و به وسیله کی ایجاد شده و چه تاثیری روی تناسب اندام و سلامتی تون داره، مطالعه این مطلب رو از دست ندین.

آقای پیلاتس در سال ۱۸۸۰ در آلمان به دنیا اومد و از همون سنین جوونی مشکلاتی در سلامتی اش داشت. به خاطر همین تمرکز خود رو روی افزایش قدرت و تعادل بدن خود گذاشت.

 

ژوزف پیلاتس در طول جنگ جهانی اول، تموم یافته های خود رو با مجروحین جنگی در میان می گذاشت. در سال ۱۹۲۶ به آمریکا جا به جایی مکان کرد و اولین مرکز پیلاتس رو در نیویورک گشایش کرد.

 

در سالای اول، کلاسای پیلاتس پر از هنرپیشها و افراد خاص بود. اما به ترتیب و از سال ۱۹۸۰، این سیستم ورزشی معروفیت بیشتری پیدا کرد و در بین مردم شناخته شد.

 

امروزه این ورزش در سراسر جهان آموزش داده می شه. این ورزش در ایران هم طرفداران خود رو پیدا کرده و تقریبا در بیشتر باشگاه های ورزشی ارائه می شه.

 

پیلاتس چیجوری ورزشیه؟

پیلاتس ورزشیه که بدن رو روی فرم می آورد. این ورزش علاوه بر تاثیر مثبت روی ظاهر بدن، باعث ایجاد نشاط روحی هم می شه.

پیلاتس باعث لاغری، انعطاف پذیری و افزایش ایستادگی و قدرت بدنی می شه.

 

ژوزف پیلاتس درباره این ورزش میگه:« شما بعد از ده جلسه پیلاتس، فرق رو در ظاهرتون احساس می کنین. بعد از بیست جلسه، فرق رو به چشم می بینین و بعد از سی جلسه، ظاهر و بدنی به طور کامل جدید دارین.»

اگه این ورزش به آرومی و با تمرکز انجام شه، واسه همه به درد بخور هستش، حتی افراد سن و سال دار هم می تونن این ورزش رو بکنن

هشت اصل اساسی پیلاتس

پیلاتس بر ۸ اصل پایه گذاری شده که به فرد کمک می کنه تا بدن خود رو خوب بشناسه، اونو راحت تر تکون دهد و در صورت ضرورت اونو زنده کنه.

 

۱- آرامش

هر جلسه پیلاتس، با ریلکسیشن شروع می شه تا ورزشکار رو از استرسای روزمره خلاص کنه.

 

۲- تمرکز

ورزش پیلاتس نه فقط بدن رو از دید ظاهری روی فرم می آورد، بلکه از دید روحی هم خوبه.

در این ورزش لازمه که روی حرکات انجام شده تمرکز کنین. در واقع تمرکز یکی از اصول اساسی این ورزش حساب می شه.

 

۳- تنفس

این ورزش به شما یاد میده که درست نفس بکشین. باید بدونین که تنفس درست تاثیر زیادی در سلامت روحی و جسمی بدن داره. در این ورزش، روی ریتم تنفس درست تاکید زیادی می شه.

 

۴- برابری و جهت گیری مناسب بدن

برابری بدن در هر حالتی، چه نشسته یا در حالت خوابیده، باعث بهتر شدن تعادل عضلات و اندام می شه.

 

۵- مرکزسازی

بدن باید یه مرکز ثقل قوی در میونه داشته باشه. هر حرکتی که انجام می شه، باید از این میونه انجام بگیره، طوری که قبل از انجام هر حرکتی، ناف به سمت داخل کشیده شه.

 

۶- هماهنگی

باید یاد بگیرین که بین حرکات هماهنگی بسازین. ورزش پیلاتس به طور همزمان روی چندین گروه از عضلات کار می کنه.

 

۷- انجام آروم حرکات

تموم حرکات پیلاتس باید با آرامش و حوصله انجام شه.

 

۸- مقاومت

آخرین قسمت هر جلسه پیلاتس، مقاومت و ایستادگی بدن در انجام تمریناته.

 

فواید ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس فواید بیشماری داره. این روش واسه سفت کردن شکم، رانا و باسن خیلی خوبه و وضعیت، انعطاف پذیری، تنفس، تعادل، هماهنگی اعضا و حرکات رو بهبود داده و باعث افزایش انرژی، بهبود جریان خون، افزایش قدرت ایمنی بدن و افزایش نشاط روحی می شه.

 

علاوه بر این پیلاتس باعث عضلانی شدن شونِه و بازوها شده و استخوانا رو تقویت می کنه.

این ورزش به درد بخور با آرتروز، پوکی استخون و اضافه وزن مقابله می کنه.

 

پیلاتس با ژیمناستیک یکیه؟

ورزش پیلاتس با ژیمناستیک فرق داره و نمیشه اونا رو برابر دونست.

 

در پیلاتس تموم حرکات به آرومی و نرمی و بدون درد انجام می شه. این کار باعث کنترل بهتر بدن می شه. در این صورت تموم اعضای بدن به طور همزمان استفاده می شن. هدف از این ورزش تقویت عضلات عمقی واسه متناسب کردن بدنه.

 

اما انجام ورزش ژیمناستیک معمولا با درد، سرعت و خستگی همراه س. در این ورزش روی یه عضله و بعد عضله ای دیگه کار می شه، یعنی مانند پیلاتس به طور همزمان تموم عضلات استفاده کرده نمی شن.

در ژیمناستیک اول روی عضلات قابل رویت کار می شه. در این ورزش امکان بروز کمردرد هست. بر خلاف پیلاتس، نمیشه ژیمناستیک رو به طور روزانه و در هر مکانی انجام داد.

 

پیلاتس واسه چه آدمایی پیشنهاد نمی شه؟

اگه این ورزش به آرومی و با تمرکز انجام شه، واسه همه به درد بخور هستش، حتی افراد سن و سال دار هم می تونن این ورزش رو بکنن.

 

خانمای باردار هم می تونن به آرومی این ورزش رو دنبال کنن. البته لازمه بعضی از تمرینایی که واسه یه خانوم باردار سخته رو انجام ندن.

 

پیلاتس در هر جا و زمان

شما می تونین این ورزش رو در منزل یا در باشگاه ورزشی و زیر نظر مربیای آموزش دیده انجام بدین.

 

حالا خوبیش اینه هر روز به تعداد کلاسا و مربیای این ورزش اضافه می شه.

 

این ورزش روی زمین و با وسایل ساده ای مانند توپای کوچیک، توپای بزرگ، چوب و چیزای دیگه ای به جز اینا انجام می شه.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت