اسراری در مورد چربی و اضافه وزن | ورزش

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

اسراری در مورد چربی و اضافه وزن

چربی کلمه ایه که بیشتر ما دلمون نمی خواد حتی اسمش رو بشنویم، به خصوص وقتی صحبت از بدن خودمون به میان میاد. چربی ما رو یاد هیکلی چاق، لباسهای تنگ و زندگی نا متوازن میندازه. با وجود اینکه چربی نقش بسیار مهمی در بعضی از عملیات روزانه بدن داره و هم جنبه های مثبت و هم منفی داره.

این کلمه چهار حرفی رازهایی در خود مخفی داره که شما نمی دونین…

۱- سلولای چربی می تونن شش برابر خود بزرگ شن

وقتی بیشتر از مقداری که می سوزونین کالری مصرف می کنین، سلولای چربی شش برابر اندازه خود بزرگ می شن و شروع به زیاد شدن می کنن—از ۴۰ بیلیون گرفته و در بزرگسالان به ۱۰۰ بیلیون هم می رسه. همه سلولای چربی رو در خود دارن. این سلولا قبل از تولد شروع به تشکیل می کنن. تقریباً در ۱۶ سالگی، سلولای چربی بدن بالغ می شن و بعد از این زمان روش زندگی و ژنا در کاهش یا زیاد شدن وزن تاثیر می ذارن.

سلولای چربی واسه زنده موندن لازمن و به سیستم انرژی ذخیره بدن کمک می کنن. چربی که فوراً به خاطر سوخت استفاده نشه، واسه کاربرده های آینده ذخیره می شه. به خاطر همین، وقتی هر روز غذاهای پر کالری می خورید، سلولای چربیتون بزرگتر و بیشتر می شن و باعث افزایش وزنتون می شه.

۲- سلولای چربی استروژن اضافی در خود مخفی می کنن

حتی مقدار کمی اضافه وزن روی تعادل هورمون هاتون تاثیر میذاره و به بیماریهای مختلفی منجر می شه. استروژن که هورمونی مخصوص خانوم هاست در خود چربی ذخیره می کنه و به اندازه خیلی کم این هورمون در آقایون هم دیده شده. اما وقتی که وزن اضافه می کنین، اندازه استروزن در بدن بالا رفته و منتهی به بقیه بیماریا می شه.

هر چند وجود هورمون استروژن در مردها هم لازمه چون تمایلات جنسی رو کنترل کرده، کارکرد مغز رو بالا می بره و از قلب مراقبت می کنه. وقتی که اندازه این هورمون در بدن بالا میره، اندازه تستوسترون کم میشه و خیلی از مردها در این شرایط احساس خستگی کرده، کارکرد جنسیشون پایین میاد و در بعضی موارد باعث بزرگ تر شدن پروستات هم می شه. یعنی باید بگم که افزایش اندازه استروژن در مردها هیچ مشکلات جانبی خوبی نداره.

۳- اگه وزن زیادی کم کنین، سلولای چربی در بدنتون کوچیک و جمع می شن، اما از بین نمی رن

داشتن ۱۰۰ بیلیون سلول چربی به خاطر وزن زیاد ترسناک به نظر می رسه. خبر خوبی که میتونم بدهم اینه که شما حتی بعد از اینکه سلولای چربی در بدنتون بزرگتر و بیشتر شدن هنوز می تونین وزن کم کنین. در واقع، وقتی وزن کم می کنین، سلولای چربیتون منقبض و کوچیک می شن. با اینکه تعداد کلیشان کم کم کم میشه، این سلولا از نظر متابولیسمی فعالیت کمتری پیدا می کنن و در بدن باقی می مانند و منتظر می مانند تا شما دوباره به سمت غذاهی پر کالری برید تا دوباره متورم شن.

به این معنیه که بهتره همیشه در وزنی نرمال باقی بمونین تا مداوماً کاهش یا زیاد شدن وزن داشته باشین. کسی که همیشه وزن نرمال خود رو حفظ کرده خیلی راحت تر می تونه واسه همیشه در اون وزن بمونه نسبت به کسی که سلولای چربیش بزرگتر و بیشتر شده.

۴- بافتای عصبی سلولایی رو جذب می کنن که توانایی تورم داشته باشن

به غیر از احساس بدی که خودتون وقتی اضافه وزن دارین حس می کنین، از نظر داخلی هم دچار مشکلات زیادی میشین.

بافتای چربی سلولای سیستم دفاعی بدن رو که توانایی تورم دارن رو جذب می کنه. پس اگه اضافه وزن دارین، بدنتون شروع به عکس العمل دفاعی می کنه همونطور که موقع دچار شدن به سرماخوردگی یا بیماریای دیگه این کار رو می کنه.

دلیل تورم این سلولا مقابله با بیماریه. به خاطر همین بدن شما به کالریای اضافه مصرفیتان به چشم یه تهدید و مریضی نگاه می کنه.

اما نگران نباشین. احتیاجی نیس که خوردن غذاهای مورد علاقه تون رو به کل کنار بذارین. تحقیقات نشون میده که کم کردن اضافه وزن حتی ۱۰ درصد هم می تونه به بهتر شدن سلامتیتان و محدود کردن واکنشای سیستم دفاعی بدنتون کمک کنه.

۵. سلولای چربی در قسمتای جور واجور بدن، متفاوت عمل میکنن

مردها معمولاً در قسمتای میانی بدن وزن اضافه می کنن. به خاطر همین اگه وزن اضافه کنین، بیشتر اون به سمت شکمتون میره.

چاقی شکم توازن کلسترول رو بر هم میزنه، چربی خون، قند خون و فشار خون رو هم بالا میبره.

چربیای موجود در قسمت شکم معمولاً فعالیت بیشتری نسبت به چربیای بقیه نقاط بدن دارن. اسید چربی بیشتری تولید می کنن که به دیابت، بیماریای قلبی و سرطانای مخصوصا منجر می شه. چربیای شکمی هم اینکه کارکرد کبد رو هم به خطر میندازن.

بدیش اینه، هیچ راه طبیعی واسه کاهش وزن موضعی نیس. پس واسه این منظور باید کل بدن رو ورزش بدین. معمولاً وزن اضافی در قسمتای میانی بدن بسیار سریعتر کم میشه.

۶- اگه اصلاً چربی مصرف نکنین، کارکرد بدنتون رو دچار مشکل می کنین

اگه از مصرف چربی کلا دوری کنین، کارکرد طبیعی بدنتون رو واسه انتقال ویتامینا و تنظیم اندازه کلسترول بدن دچار مشکل می کنین.

همونطور که قبلاً ذکر شد، وجود چربیا واسه حفظ کارکرد طبیعی بدن مثل جذب ویتامینا و تولید انرژی لازمه. بدون ویتامینای محلول در چربی (A، D، E و K) بدن نمی تونه خیلی راحت کلسیم جذب کنه، تولید هورمونا دچار مشکل می شه و مشکلات خونی هم ایجاد می شه.

کمبود ویتامین های محلول در چربی سلامتی بدن رو دچار مشکلات جدی مثل شب کوری، نرمی استخون، کم خونی و خونریزی داخلی می کنه. و وقتی که بدن نتونه خوب کلسیم جذب کنه، استخوانها هم ضعیف و شکننده می شن.

۷- کالریای چربی باید ۳۰ درصد کل کالریای مصرفی روزانه باشن

برخلاف همه مشکلاتی که گفته شد، چربی دشمن سلامتی شما نیس. مقدار معینی از چربی واسه حفظ کارکرد طبیعی بدن لازمه. چربی به جذب ویتامینایی مخصوصا کمک می کنه و بالاتر از همه انرژی لازم روزانه بدن رو تامین می کنه.

در هر برنامه غذایی خوب باید بیشترین حد ۳۰ درصد هم چربی وجود داشته باشه. اما یادتون باشه که چربی دو برابر کربوهیدراتا و پروتئینا در خود کالری داره. و چربیا شکلای جور واجور مختلفی دارن که بعضی از اونا سالمتر هستن.

چربی اشباع شده که از گوشت قرمز و اجناس لبنی به دست میاد، کلسترول رو بالا می بره و نسبت به چربیای اشباع نشده که از خشکبار، روغن زیتون و ماهی به دست میاد پرخطرتره.

با چربیا کنار بیایید

با وجود معروفیت بدی که داره، شما باز می تونین با چربیا رابطه سالمی برقرار کرده و همیشه در وزنی مناسب بمونین. اینجا به چند نکته می پردازیم:

تلاش کنین از چربیای سالم (روغن زیتون، خشکبار و روغن ماهی) استفاده کنین و از استفاده چربیای مضر دوری کنین.

تلاش کنین از اجناس حیوونی (گوشت و لبنیات) به تعادل استفاده کنین.

اگه دیدید که به خاطر زیاد پشت میز یا ماشین نشستن شکم آورده اید، به باشگاه های ورزشی برید

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش ورزش و سلامت سایت آکا

  • مطالب در رابطه