اسراری در مورد چربی | اضافه وزن و چاقی | چاقی

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

اسراری در مورد چربی، اضافه وزن و چاقی

چربی کلمه ایه که بیشتر ما دلمون نمی خواد حتی اسمش رو بشنویم، به خصوص وقتی صحبت از بدن خودمون به میان میاد.

۱-  سلولای چربی می تونن شش برابر خود بزرگ شن

وقتی بیشتر از مقداری که می سوزونین کالری مصرف می کنین، سلولای چربی شش برابر اندازه خود بزرگ می شن و شروع به زیاد شدن می کنن از ۴۰ بیلیون گرفته و در بزرگسالان به ۱۰۰ بیلیون هم می رسه. همه، سلولای چربی رو در خود دارن. این سلولا قبل از تولد شروع به تشکیل می کنن. تقریباً در ۱۶ سالگی، سلولای چربی بدن بالغ می شن و بعد از این زمان، روش زندگی و ژنا در کاهش یا زیاد شدن وزن اثر می ذارن.

سلولای چربی واسه زنده موندن لازمن و به سیستم انرژی ذخیره بدن کمک می کنن. چربی که فوراً به خاطر سوخت استفاده نشه، واسه کاربرده های آینده ذخیره می شه. به خاطر همین، وقتی هر روز غذاهای پر کالری می خورید، سلولای چربی تون بزرگ تر و بیشتر می شن و باعث افزایش وزنتون می شه.

 

۲-  سلولای چربی، استروژن اضافی در خود مخفی می کنن

حتی مقدار کمی اضافه وزن روی تعادل هورمون هاتون اثر میذاره و به مریضیای مختلفی منجر می شه. استروژن که هورمونی مخصوص خانوم هاست در خود، چربی ذخیره می کنه و به اندازه خیلی کم این هورمون در آقایون هم دیده شده. اما وقتی که وزن اضافه می کنین، اندازه استروژن در بدن بالا رفته و منتهی به بقیه مریضیا می شه.

هر چند وجود هورمون استروژن در مردها هم لازمه چون تمایلات جنسی رو کنترل کرده، کارکرد مغز رو بالا می بره و از قلب مراقبت می کنه. وقتی که اندازه این هورمون در بدن بالا میره، اندازه تستوسترون کم میشه و خیلی از مردها در این شرایط احساس خستگی کرده، کارکرد جنسی شون پایین میاد و در بعضی موارد باعث بزرگ تر شدن پروستات هم می شه. یعنی باید بگم که افزایش اندازه استروژن در مردها هیچ مشکلات جانبی خوبی نداره.

 

۳- اگه وزن زیادی کم کنین، سلولای چربی در بدنتون کوچیک و جمع می شن، اما از بین نمی رن

داشتن ۱۰۰ بیلیون سلول چربی به خاطر وزن زیاد ترسناک به نظر می رسه. خبر خوبی که میتونم بدهم اینه که شما حتی بعد از این که سلولای چربی در بدنتون بزرگ تر و بیشتر شدن هنوز می تونین وزن کم کنین.

تحقیقات نشون میده که کم کردن اضافه وزن حتی ۱۰ درصد هم می تونه به بهتر شدن سلامتی تون و محدود کردن عکس العملای سیستم دفاعی بدنتون کمک کنه

در واقع، وقتی وزن کم می کنین، سلولای چربی تون منقبض و کوچیک می شن. با اینکه تعداد کلی شون کم کم کم میشه، این سلولا از نظر متابولیسمی فعالیت کمتری پیدا می کنن و در بدن باقی می مانند و منتظر می مانند تا شما دوباره به سمت غذایی پر کالری برید تا دوباره متورم شن. به این معنیه که بهتره همیشه در وزنی نرمال باقی بمونین تا این که دائم کاهش یا زیاد شدن وزن داشته باشین.

 

۴-  بافتای عصبی سلولایی رو جذب می کنن که توانایی تورم داشته باشن

به غیر از احساس بدی که خودتون وقتی اضافه وزن دارین حس می کنین، از نظر داخلی هم دچار مشکلات زیادی میشین.

بافتای چربی سلولای سیستم دفاعی بدن رو که توانایی تورم دارن رو جذب می کنه. پس اگه اضافه وزن دارین، بدنتون شروع به عکس العمل دفاعی می کنه همونجوریکه موقع دچار شدن به سرماخوردگی یا مریضیای دیگه این کار رو می کنه.

دلیل تورم این سلولا مقابله با بیماریه. به خاطر همین بدن شما به کالریای اضافه مصرفی تون به چشم یه تهدید و مریضی نگاه می کنه. اما نگران نباشین. احتیاجی نیس که خوردن غذاهای مورد علاقه تون رو به کل کنار بذارین. تحقیقات نشون میده که کم کردن اضافه وزن حتی ۱۰ درصد هم می تونه به بهتر شدن سلامتی تون و محدود کردن عکس العملای سیستم دفاعی بدنتون کمک کنه.

۵- سلولای چربی در قسمتای جور واجور بدن، متفاوت عمل می کنن

مردها معمولاً در قسمتای میانی بدن وزن اضافه می کنن. به خاطر همین اگه وزن اضافه کنین، بیشتر اون به سمت شکمتون میره.

چاقی شکم توازن کلسترول رو بر هم میزنه، چربی خون ، قند خون و فشار خون رو هم بالا میبره.

چربیای موجود در قسمت شکم معمولاً فعالیت بیشتری نسبت به چربیای بقیه نقاط بدن دارن. اسید چربی بیشتری تولید می کنن که به دیابت، مریضیای قلبی و سرطانای به خصوص منجر می شه. چربیای شکمی هم اینکه کارکرد کبد رو هم به خطر میندازن.

متأسفانه، هیچ راه طبیعی واسه کاهش وزن موضعی نیس. پس واسه این منظور باید کل بدن رو ورزش بدین. معمولاً وزن اضافی در قسمتای میانی بدن بسیار سریع تر کم میشه.

 

۶- اگه اصلاً چربی مصرف نکنین، کارکرد بدنتون رو دچار مشکل می کنین

اگه از مصرف چربی کلا دوری کنین، کارکرد طبیعی بدنتون رو واسه انتقال ویتامینا و تنظیم اندازه کلسترول بدن دچار مشکل می کنین.

همونجوریکه قبلاً ذکر شد، وجود چربیا واسه حفظ کارکرد طبیعی بدن مثل جذب ویتامینا و تولید انرژی لازمه. بدون ویتامینای محلول در چربی (A ، D،  E و K) بدن نمی تونه خیلی راحت کلسیم جذب کنه، تولید هورمونا دچار مشکل می شه و مشکلات خونی هم ایجاد می شه.

 

۷-  کالریای چربی باید ۳۰ درصد کل کالریای مصرفی روزانه باشن

برخلاف همه مشکلاتی که گفته شد، چربی دشمن سلامتی شما نیس. مقدار معینی از چربی واسه حفظ کارکرد طبیعی بدن لازمه. چربی به جذب ویتامینایی به خصوص کمک می کنه و بالاتر از همه انرژی لازم روزانه بدن رو تأمین می کنه.

چربیای موجود در قسمت شکم معمولاً فعالیت بیشتری نسبت به چربیای

بقیه نقاط بدن دارن. اسید چربی بیشتری تولید می کنن که به دیابت، مریضیای قلبی و سرطانای به خصوص منجر می شه. چربیای شکمی هم اینکه

کارکرد کبد رو هم به خطر میندازن

در هر برنامه غذایی خوب باید بیشترین حد ۳۰ درصد هم چربی وجود داشته باشه. اما یادتون باشه که چربی دو برابر کربوهیدراتا و پروتئینا در خود کالری داره و چربیا شکلای جور واجور مختلفی دارن که بعضی از اونا سالم تر هستن.

چربی اشباع شده که از گوشت قرمز و اجناس لبنی به دست میاد، کلسترول رو بالا می بره و نسبت به چربیای اشباع نشده که از خشکبار، روغن زیتون و ماهی به دست میاد پرخطرتره.

 

با چربیا کنار بیایید

با وجود معروفیت بدی که داره، شما باز می تونین با چربیا رابطه سالمی برقرار کرده و همیشه در وزنی مناسب بمونین. اینجا به چند نکته می پردازیم:

* تلاش کنین از چربیای سالم (روغن زیتون، خشکبار و روغن ماهی) استفاده کنین و از استفاده چربیای مضر دوری کنین.

* تلاش کنین از اجناس حیوونی (گوشت و لبنیات) به تعادل استفاده کنین.

* ورزش کنین.

 

پخت سالم غذا با چربیا و روغنا

نه فقط غذاهایی که انتخاب می کنین، باید از یه جور باشن که اندازه چربی اونا کمه، بلکه باید طوری غذاها رو بپزید که اندازه چربی اونا هم کم باشه.

* اولین قدم، مصرف کم روغن در بین پخت مواد غذاییه، واسه وقتی که می خواین گوشت یا ماهی بخورین، بهتره اونا رو در فر طبخ کنین.

* تموم چربیای رو رو جدا کنین و پوست مرغ رو قبل از مصرف جدا کنین. (پوست مرغ پر از چربیه)

* سس سالاد کم چرب و ًٌ بدون چربی استفاده کنین. بهتره به جای سس سالاد از آب لیمو استفاده کنین.

* از مصرف زیاد نمک دوری کنین.

* به جای گوشت قرمز تا حد امکان از گوشت سفید مخصوصا گوشت ماهی استفاده کنین.

* واسه جفت و جور غذاهای خود از عدس، لوبیا، نخود و دیگه حبوبات بهره بگیرین.

* از نونای سبوس دار مثل سنگک بیشتر استفاده کنین.


منابع:

پزشکان ایران

razi.ac.ir

 

اگه می خواین با کارشناسان تغذیه سایت مشورت کنین، اینجا رو کلیک کنین.

 

منبع : tebyan.net