نگه داشتن کارمندان خوب کار سختیه، اما نباید سخت باشه. پرهیز از بیشتر خطاهایی که شرکتا در این مورد انجام میدن ساده س!. یادتون باشه وقتی شرکت خراب کاری می کنه، اولین کسائی که می رن بهترین کارمندان هستن، چون اونا از همه بیشتر گزینه انتخاب دارن.

اگه نتونین کارمندان خوب تون رو به کار پایبند کنین، نمی تونین اونا رو نگه دارین. این بدیهیه اما به قدر کافی روشن نیس! یک نظرسنجی که به وسیله CEB انجام شده نشون می ده که یک سوم از کارمندان احساس می کنن به قدر کافی به کار تعهد ندارن و به دنبال شغل جدید می گردن. در این مقاله درباره ۱۰ خطایی که کارمندان خوب رو فراری میدن، می خونین.

 

البته از دست دادن کارمندان خوب یهویی اتفاق نمی افته بلکه اونا کم کم علاقه خود رو به کار از دست میدن. مایکل کیبلر (Michael Kibler)- که بیشتر عمر شغلی خود رو به بررسی این موضوع پرداخته – این پدیده رو «نابودی» می خونه. کارمندان «ستاره» هم مثل ستارهای واقعی، کم کم نابودی کرده و اشتیاق خود رو به شغل خود از دست میدن.

کیلبر می گه :«نابودی با فرسودگی فرق داره چون در کارمندانی که دچار نابودی می شن بحران به طور روشن دیده نمی شه. اونا در ظاهر کارکرد خوبی دارن: ساعتای کاری زیاد، انجام کارای فردی در عین همکاری تیمی و درخشش در جلسات. اما حالتی از درهم شکستگی دائمی در درونشون هست که نتیجه قابل پیش بینی اون از دست دادن حس تعهده.»

۱. وضع انبوهی از قوانین احمقانه

۱۰ خطای مدیریت سازمان که کارمندان خوب رو فراری میدن آموزشی

نشونه که هر شرکتی احتیاج به تعدادی قانون داره، اما این قانونا لازم نیس سعیایی کوتاه بینانه واسه ایجاد نظم باشن. چه سختگیری پیشه و غیاب باشه چه قانونای خاص در مورد نوع لباس پوشیدن. حتی یکی دو قانون غیرضروری هم باعث آزار افراد می شه. کارمندان خوب اگه احساس کنن زیر ذره بین هستن به دنبال جای دیگری واسه کار خواهند گشت.

۲. رفتار مساوی با همه

این تاکتیک، روشیه که در مدرسه کاربرد داره نه در محیطای کاری. پیام رفتار برابر با همه واسه کارمندان خوب اینه که هر قدر هم سخت کار کنن، از نظر شرکت با بیکاره ای که کاری جز کارت زدن و حضور فیزیکی در محلِ کار نداره فرقی ندارن.

۳. تحمل کارکرد ضعیف

۱۰ خطای مدیریت سازمان که کارمندان خوب رو فراری میدن آموزشی

در گروه های موسیقی میگن سطح گروه برابر سطح بدترین نوازندهه. هر چه بقیه خوب باشن، صدای ساز بدترین نوازنده به گوش همه خواهد رسید. این قانون در مورد شرکتا هم صدق می کنه. اگه اجازه بدین که کارمندان ضعیف بدون اینکه تاوان بدن بد عمل کنن، همه رو پایین خواهید کشید، به ویژه کارمندان بسیار خوب رو.

۴. نبود توجه به موفقیتا

این درسته که کارمندان فعال تر ذاتا انگیزه دارن، اما این مسئله نباید باعث شه قدرت «آفرین گفتن» رو ندیده بگیریم. همه تشویق رو دوست دارن؛ بیشتر از همه، همون کسائی که سخت و با تموم وجود کار می کنن. مدیر باید اونقدر کارمندانش رو بشناسه که بدونه هرکی رو چی خوشحال می کنه (بعضیا به پاداش نقدی علاقه دارن و بعضی به مطرح شدن نام شون). پاداش هر کارمند واسه کارِ خوب باید طبق این شناخت تعیین شه. اگه کارتون رو درست انجام بدین می بینین که کارمندان خوب، بیشتر کارای خوب ارائه میدن.

۵. اهمیت ندادن به افراد

۱۰ خطای مدیریت سازمان که کارمندان خوب رو فراری میدن آموزشی

بیشتر از نصف افرادی که شغل شون رو آزاد می کنن این کار رو به خاطر نوع رابطه ای که با رئیس شون دارن انجام میدن. شرکتای زرنگ حواس شون هست مدیرانی انتخاب کنن که نحوه ی ایجاد تعادل بین حرفه ای بودن و آدم بودن رو بدونن. این مدیرها موفقیت کارمندان شون رو جشن می گیرن، اگه مشکلی واسه اونا پیش بیاد همدردی می کنن و در عین حال اونا رو به رقابت میکشن- حتی اگه این کار ساده نباشه. مدیرانی که نتونن اینجور رابطه ای با کارکنان برقرار کنن همیشه میزان ریزش نیروی بالایی دارن. افراد نمی تونن بیشتر از ۸ ساعت از روز خود رو کنار افرادی کار کنن که جز نتیجه کار به چیز دیگری اهمیت نمی دن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ راه مراقبت از پوست چرب و کاهش چربی اون

۶. نشون ندادن چشم انداز کلی به افراد

۱۰ خطای مدیریت سازمان که کارمندان خوب رو فراری میدن آموزشی

ساده س! که تکلیفی واسه هرکی مشخص کنین و اونا رو دنبال کارشون بفرستید. اما واسه کارمندان ستاره بی خبر بودن از چشم اندازِ کلی آزاردهندهه. این افراد واقعا واسه کار خود ارزش قائل هستن و بار بیشتری به دوش میکشن، پس باید هدف از کار رو بدونن. وقتی هدف پایانی رو نمی دونن احساس غریبگی و بی هدفی می کنن. اینجاست که به دنبال این هدف در جای دیگر خواهند گشت.

۷. منع افراد از رفتن به دنبال علائق خود

شرکت گوگل از همه کارکنانش خواستهه که کمه کم ۲۰٪ از زمان خود رو واسه کاری که «فکر میکنن واسه گوگل سودمنده» تخصیص دهند. این پروژه های شخصی به اجناس موفق تر گوگل – مثل جی میل- کمک می کنن، اما مهم تر از اون باعث می شن کارکنان گوگل خیلی به کار خود تعهد پیدا کنن. کارمندان بااستعداد معمولا مشتاق و علاقه مند هستن. اگه به این افراد فرصت داده شه تا علائق خود رو دنبال کنن، بهره وری و رضایت شغلی اونا بیشتر می شه؛ اما خیلی از مدیران می خوان که کارمندان در یک چارچوب کوچیک کار کنن. این مدیران می ترسن که اگه افراد روی چند موضوع تمرکز کرده و به دنبال علائق خود برن، بهره وری شرکت افت کنه. این ترس بی مورده. تحقیقات نشون دادن که افرادی که اجازه داشته باشن در محل کار علائق خود رو دنبال کنن دچار حالتی از رضایت می شن که بهره وری اونا رو به پنج برابر حالت عادی افزایش می ده.

۸. نبود ایجاد لذت در کار

۱۰ خطای مدیریت سازمان که کارمندان خوب رو فراری میدن آموزشی

اگه کارمندان شما از کارشون لذت نمی برند، جایی از راه رو اشتباه اومدید. آدمی که از کارش لذت نبَرد با تموم وجود کار نمی کنه. لذت و تفریح یکی از بزرگترین اسلحهای یک مدیر علیه افوله. بهترین شرکتا اونایی هستن که میدونن چقدر مهمه اجازه دهند کارکنان کمی آزاد باشن. مثلا، گوگل تقریبا هر کاری می کنه که محیط کاری سرگرم کننده باشه- غذای مجانی، پیست بولینگ، کلاسای ورزشی و هزاران کار دیگر. ایده ی اونا ساده س!: اگه کار لذت بخش باشه، کارمندان نه تنها کارکرد بهتری دارن بلکه حاضر هستن ساعتای بیشتر و حتی سالای بیشتری در شرکت بمونن.

مخلص کلام:

مدیرها عادت دارن تقصیر ریزش نیروهای شون رو به گردن هر کسی بندازن جز مقصر اصلی: کارمندان شغلای شون رو آزاد نمی کنن، بلکه مدیران شون رو آزاد می کنن.

شما چه خطاهای دیگری رو سراغ دارین که به از دست دادن کارمندان خوب منجر می شن؟ در بخش دیدگاه های همین مقاله با ما در بین بذارین.

برگرفته از : linkedin.com


دسته‌ها: آموزشی