خیلی از ما دوست داریم با افزایش سن بازم جوون به نظر بیاییم. گرچه ژنامون نقش مهمی در ظاهر و طول عمرمون دارن، ولی نمی تونیم نقش رژیم غذایی رو در طول عمر و زیبایی پوست، ندیده بگیریم. در این مطلب با ۱۰ خوراکی که شما رو ۱۰ سال جوون تر می کنه، بیشتر آشنا میشید. این مواد غذایی به شما کمک می کنن پوستی سالم و سرحال داشته باشین.

 

۱. هویج

بیشترِ افراد هویج رو به خاطر فوایدی که واسه چشم داره، می شناسن. این ویژگی هویج به خاطر بتاکاروتنِ موجود در اینه که در بدن به ویتامین A تبدیل می شه. هویج به سلامت شبکیه و بقیه قسمتای چشم کمک می کنه. هویج به دلیل ی دارا بودن این ویتامین می تونه از بروز «فوتو ایجینگ» پیشگیری کنه. فوتو ایجینگ چین وچروک زودرس پوسته که در اثر پرتوهای فرابنفش خورشید به وجود میاد. به خاطر داشته باشین که نباید هویج رو بیشتر از اندازه بپزید. چون این کار باعث کاهش دهن باز کن مواد مغذی و ویتامینای موجود در اون می شه.

۲. مرکبات

مرکبات پر از ویتامین C و ویتامین B۹ (اسید فولیک) هستن. این ویتامینا به کاهش کلسترول خون و اسید اوریک کمک می کنن. مصرف منظم مرکبات می تونه از مشکلاتی مثل مشکلات گردش خون، مریضیای قلبی و نقرس پیشگیری کنه. نوشیدن آب لیمو ترش با معده ی خالی، روده ی بزرگ رو تمیز و به سم زدایی بدن کمک می کنه. در این حالت مواد مغذی بهتر جذب می شن و به شما پوستی نورانی هدیه میدن.

۳. سیر

۱۰ خوراکی که شما رو ۱۰ سال جوون تر می کنه آموزشی

سیر می تونه عفونتا رو نابود کنه. با اینکه خوردن سیر باعث بوی بد دهن می شه، ولی با توجه به خواصی که سیر واسه سلامتی داره، به خوردنش می ارزه. خواص ضدباکتری و ضدقارچی سیر اونو به یکی از بهترین آنتی بیوتیکای طبیعی و یکی از بهترین غذاهای ضدپیری تبدیل کرده. سیر باعث تنظیم کلسترول خون، بهبود گردش خون و فشار خون می شه. سیر می تونه از بروز بعضی از شکلای جور واجور سرطان پیشگیری کنه.

۴. شکلات تلخ

شکلات تلخ فواید زیادی واسه بدن داره و به دلیل ی دارا بودن آنتی اکسیدانایی مثل فلاونوئیدها، از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می کنه. جدا از اینکه این با رادیکالای آزاد جنگ می کنه و در آبرسانی به پوست و افزایش ضخامت اون مؤثره. واسه بهره مندی از تموم خواصی که اشاره شد، باید شکلاتای تلخی رو استفاده کنین که کمه کم شامل ۷۵% کاکائو هستن.

۵. روغن زیتون

روغن زیتون بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالمه و می تونه به سلامت پوست کمک شایانی بکنه. روغن زیتون منبع خوبی از آلفا لینولنیک اسیده. آلفا لینولنیک اسید در حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از پیری اون مؤثره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ حرکت ورزشی که در ۱۰ دقیقه بیشترین کالری رو می سوزاند

قبل از رفتن به رختخواب، چند قطره روغن زیتون به دور چشماتون بمالید. این کار به حفظ نرمی، رطوبت پوست و کاهش چین وچروک کمک می کنه. احتیاجی به شست وشوی روغن زیتون از روی پوست تون نیس.

۶. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی واسه سلامتی عالی و پر از مواد مغذی و ویتامین A، ویتامین C و اسید فولیکه. رنگ قرمز گوجه فرنگیِ رسیده، به خاطر وجود لیکوپنه. لیکوپن آنتی اکسیدانی قویه که از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می کنه. جدا از اینکه این، لیکوپن می تونه از بروز مریضیای قلبی-عروقی، دژنراسیون (پوچی) و مریضیای عفونی پیشگیری کنه. واسه جذب بهتر لیکوپن، گوجه فرنگی رو بپزید و اونو با کمی روغن زیتون ترکیب کنین.

۷. ماهیای چرب

ماهیای چرب مثل ماهی سالمون، ماهی کولی و ماهی تُن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ هستن. این چربیا به بازسازی سلولا و پایین نگه داشتن کلسترول خون کمک می کنن. ماهیای چرب می تونن از آسیبای پوستی به دلیل افزایش سن، پیشگیری یا به بهتر شدن اونا کمک کنن. تهیه ی ماهی آسونه. می تونین خیلی راحت و با کمی نمک، فلفل، رُزماری و روغن زیتون، ماهی خوشمزه ای طبخ کنین.

۸. زردچوبه

این گیاه معمولا به شکل پودر در بازار هست. زردچوبه فواید زیادی داره. خاصیت ضدسرطانی، ضدالتهابی و فوایدش واسه گوارش اونو به ادویه ای به درد بخور واسه سلامتی تبدیل کرده. زردچوبه می تونه روند پیری رو یواش تر کنه، باعث افزایش انرژی شه و به حفظ آرامش در موقعیتای استرس زا کمک کنه.

۱۰ خوراکی که شما رو ۱۰ سال جوون تر می کنه آموزشی

۹. آووکادو

۱۰ خوراکی که شما رو ۱۰ سال جوون تر می کنه آموزشی

آووکادو شامل چربیای سالمیه که به سلامت بدن کمک می کنه. خوردن روزانه یک عدد آووکادو به کاهش کلسترول خون و بازسازی پوست کمک می کنن. آووکادو پر از ویتامین C، پتاسیم، آنتی اکسیدان و اسید فولیکه. با اینکه پیدا کردن آووکادو در کشور ما کار خیلی راحتی نیس، ولی در صورت امکان، اضافه کردن اون به رژیم غذایی می تونه اقدامی مؤثر در جهت حفظ سلامتی تون باشه.

۱۰. میوه های خونواده بری

۱۰ خوراکی که شما رو ۱۰ سال جوون تر می کنه آموزشی

توت فرنگی، تمشک، آلبالو، گیلاس و بقیه میوه های این خونواده خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارن و می تونن از بعضی آسیبای سلولی پیشگیری کنن و درد و ورم مفاصل رو کاهش بدن. این میوه ها می تونن در بهبود مریضیای ادراری، فراموشی و نابودی عقل هم به درد بخور باشن.

منبع : brightside

 


دسته‌ها: آموزشی