thesis-download-2

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه ارتباط بین تجدید ارائه صورت‌ های مالی و رشد شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

۲-۲-۲- تجدید ارائه صورت­های مالی، علت های و تقسیم ­بندی آن

طبق بند ۱۳ بیانیه هیأت اصول حسابداری امریکا[۱] تجدید ارائه سود و سایر اطلاعات مالی سال­های گذشته شرکت‌ها به علت اشتباهات ناشی از محاسبات ریاضی، اشتباهات در به­کارگیری رویه­های حسابداری و همچنین تعبیر نادرست یا نادیده گرفتن واقعیت­های موجود در زمان تهیه صورت­های مالی ضرورت پیدا می­کند (لو[۲]، ۲۰۰۳: ۳۸). در ادبیات حسابداری تجدید ارائه به‌عنوان انجام اصلاحاتی در صورت­های مالی به دلیل عدم رعایت اصول پذیرفته‌شده حسابداری تعریف شده می باشد (پالمرس و شولز[۳]، ۲۰۰۰: ۳؛ مایرز[۴] و همکاران، ۲۰۰۳ ب: ۹ و افندی[۵] و همکاران، ۲۰۰۷: ۷). هرلی[۶] (۲۰۱۲) تجدید ارائه را به معنی اصلاح اشتباهات و عدم رعایت مقررات می­داند (هرلی،۲۰۱۲: ۳۷). البته تجدید ارائه ممکن می باشد در نتیجه به­کارگیری استاندارد جدید نیز انجام گیرد (شولز، ۲۰۰۸: ۷). طبق بند ۳۹ استاندارد حسابداری شماره ۱ ایران، در مواردی که نحوه ارائه یا طبقه­بندی اقلام در صورت­های مالی اصلاح می­گردد، به­مقصود اطمینان از قابلیت مقایسه اقلام صورت­های مالی، مبلغ مقایسه­ای بایستی تجدید طبقه­بندی گردد مگر این­که این امر ممکن نباشد. همچنین ماهیت، مبلغ و دلیل تجدید طبقه­بندی بایستی افشا گردد (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸: ۲۳). همچنین طبق الزامات‌ استاندارد حسابداري‌ شماره‌ ۶ با عنوان‌ گزارش‌ عملكرد مالي‌، چنانچه‌ در رويه‌ حسابداري‌ تغييري‌ صورت‌ گيرد ارقام‌ مقايسه‌اي‌ دوره‌ (هاي‌) قبل‌ بايد بر مبناي‌ رويه‌ جديد تجدید ارائه گردد[۷] (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، ۱۳۸۸: ۲۴).

به اعتقاد شولز (۲۰۰۸) علت های اصلی تجدید ارائه عبارت‌اند از درآمدها (مثلاً شناسایی نادرست یا سؤال ­برانگیز درآمد)، هزینه­ها (مثلاً به‌اشتباه سرمایه­ای کردن مخارج) و طبقه­بندی مجدد و افشا (مثلاً طبقه­بندی بازپرداخت بدهی­ها به‌عنوان سرمایه­گذاری) (شولز، ۲۰۰۸: ۱۴ و ۱۵). هریبار و جنکینز[۸] (۲۰۰۴) عقیده دارند که شرکت­های تجدید ارائه­کننده صورت­های مالی به دلیل مسائل مربوط به شناسایی درآمد، بهای تمام شده، هزینه­های عملیاتی، دارایی­ها و موجودی­ها اقدام به تجدید ارائه صورت­های مالی خود می­کنند (هریبار و جنکینز، ۲۰۰۴: ۳۴۲). بر اساس پژوهش کراس[۹] و همکاران (۲۰۰۴) مهم‌ترین علل تجدید ارائه صورت­های مالی، شامل شناسایی درآمدها، ذخایر، بیش ‌از اندازه گزارش کردن دارایی­ها، سرمایه­ای کردن نادرست بعضی از مخارج، مخارج تجدید ساختار، ارائه کمتر از واقع بدهی­ها یا کاهش ارزش دارایی­ها می باشد (برگرفته از شریعت پناهی و کاظمی، ۱۳۸۹: ۸-۶). پس تجدید ارائه صورت­های مالی را بر اساس علت های آن، می­توان به سه دسته کلی تقسیم نمود.

  1. تجدید ارائه ناشی از مسائل مربوط به شناسایی درآمدها و هزینه­ها؛
  2. تجدید ارائه ناشی از مسائل مربوط به شناسایی دارایی­ها، بدهی­ها و ذخایر؛
  3. تجدید ارائه ناشی از مسائل مربوط به طبقه­بندی اقلام صورت­های مالی.

در یکی دیگر از روش­های طبقه­بندی، موارد تجدید ارائه صورت­های مالی به سه دسته منفی[۱۰] یا بد، مثبت[۱۱] یا خوب و خنثی[۱۲] یا مختلط[۱۳] تقسیم می­شوند. تجدید ارائه در صورتی به­عنوان بد یا منفی طبقه­بندی خواهد گردید که اثر آن بر صورت­های مالی منفی باشد، به­عنوان نمونه تجدید ارائه، سود خالص یا درآمد را برای دوره­های تجدید ارائه‌شده کاهش دهد (فریدر و شانثی­کومار[۱۴]، ۲۰۰۸: ۱۴). اگر اثر تجدید ارائه بر صورت­های مالی مثبت باشد، مثلاً موجب افزایش سود خالص یا درآمد دوره­های تجدید ارائه‌شده گردد، این تجدید ارائه به‌عنوان تجدید ارائه مثبت طبقه­بندی می­گردد. تجدید ارائه خنثی به حالتی گفته می­گردد که چند تغییر خوب و بد رخ می­دهد و همدیگر را خنثی می­کنند (همان).

گرتسن[۱۵] و همکاران (۲۰۰۶) تجدید ارائه­ صورت­های مالی را بر اساس نیت مدیریت و درجه تحریف مربوط بودن اطلاعات، تقسیم‌بندی کرده­اند. درجه تحریف، تصریح به میزان کاهش ارزش شرکت در نتیجه تأثیر تجدید ارائه دارد؛ و نیت مدیریت تصریح به آن دارد که آیا مدیریت عمداً و با هدف قبلی اطلاعات مالی را طوری اندازه­گیری و افشا می­نماید تا احتمال تجدید ارائه آن وجود داشته باشد (گرتسن و همکاران، ۲۰۰۶: ۴۳۲). بر این اساس اگر میزان تحریف بی­اهمیت بوده و با نیت بد مدیران ‌همراه نباشد، گرتسن و همکاران (۲۰۰۶) این نوع تجدید ارائه را به‌منزله دروغ­های کم‌ضرر[۱۶] تلقی می­کنند. درصورتی‌که میزان تحریف بااهمیت بوده اما با نیت بد مدیریت همراه نباشد، اغفال[۱۷] نامیده می­گردد. این نوع تجدید ارائه احتمالاً به دلیل کاهش عملکرد شرکت، باعث تغییر انتظارات پیرامون­ پیش­بینی آینده می­گردد؛ اما به اعتبار گزارش­های مالی شرکت آسیبی نمی­رساند. چنانچه تجدید ارائه معرف سطح پایینی از تحریف عمدی باشد، به­عنوان حقه حسابداری خاکستری و کم‌اهمیت در نظر گرفته می­گردد. این حالت موجب تغییر انتظارات در ارتباط با پیش­بینی آینده نمی­گردد؛ اما اعتماد سرمایه­گذاران را نسبت به صحت و درستی گزارش­های مالی آینده شرکت کاهش داده و باعث عدم اطمینان بازار به پیش­بینی­های شرکت می­گردد (همان). سرانجام، جدی­ترین نوع تجدید ارائه تقلب و نیرنگ[۱۸] می باشد که شامل تحریف بااهمیت و عمدی صورت­های مالی می باشد. در این حالت هم پیش­بینی آینده و هم اعتبار شرکت پیرامون گزارش­های مالی آتی تنزل می­یابد (گرتسن و همکاران، ۲۰۰۶: ۴۳۳).

پالمرس و شولز (۲۰۰۴) انگیزه­های تجدید ارائه هدفمند صورت­های مالی را به سه دسته تقسیم کرده­اند: گروه نخست، انگیزه شرکت­هایی می باشد که دارای مشکل کم بودن سودآوری و نقدینگی هستند. این شرکت­ها تمایل بیشتری دارند تا با انجام اقدامات متقلبانه و مرتکب شدن اشتباهات عمدی، نتایج مالی خود را بهبود بخشند. گروه دوم، انگیزه­ شرکت­هایی می باشد که تمایل دارند با انجام تقلب و اشتباهات عمدی، انتظارات و پیش­بینی­های بازار را برآورده سازند. گروه سوم، انگیزه ناشی از بعضی قراردادهاست. قراردادهای پاداش وابسته به ارزش سهام و عملکرد شرکت نمونه­ای از این قراردادها هستند.


[1]. Accounting Principles Board

[۲]. Lev

[۳]. Palmrose & Scholz

[۴] . Myers

در این سایت فقط بخشهایی از این پایان نامه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

به سایت مرجع

www.homatez.com

مراجعه نمایید

[۵]. Efendi

[۶]. Herly

[۷]. خاطر نشان می گردد، تغییر در شخصیت واحد گزارشگر نیز ارائه مجدد صورت­های مالی را در پی دارد؛ اما در پژوهش حاضر مورد مطالعه قرار نمی­گیرد.

[۸]. Hribar & Jenkins

[۹]. Cross

[۱۰]. Negative

[۱۱]. Positive

[۱۲]. Neutral

[۱۳]. Mixed

[۱۴]. Frieder & Shanthikumar

[۱۵]. Gertsen

[۱۶]. White lies

[۱۷]. Purple delusion

[۱۸]. Black magic fraud

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سؤال پژوهش:

برای رسیدن به اهداف پژوهش، سؤال‌های‌ زیر طراحی‌شده­ می باشد:

  1. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد سود خالص شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟
  2. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد فروش شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟
  3. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد دارایی‌ها شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟
  4. آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت ارتباط معناداری هست یا خیر؟

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : مطالعه ارتباط بین تجدید ارائه صورت‌ های مالی و رشد شرکت‌ های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار با فرمت ورد

دسته بندی : پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید