thesis-download-2

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه ارتباط رتبه ‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات

در این سایت فقط بخشهایی از این پایان نامه درج می شود که ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت کلمات به هم بریزد یا شکل ها درج نشود

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

ولی برای دانلود فایل اصلی با فرمت ورد حاوی تمامی قسمت ها با منابع کامل

به سایت مرجع

www.homatez.com

مراجعه نمایید

قسمتی از متن پایان نامه :

۸-۲- اصل افشای کامل

در حسابداری توافق نظری عمومی و کلی بر این که داده های حسابداری بایستی به صورت “کامل”،  “مطلوب” و “مناسب” افشا شوند؛ هست. افشای “کامل” ایجاب می ‌کند تا صورت‌های مالی به گونه ای طرح ریزی و تهیه شوند که تصویری دقیق از رویدادهای اقتصادی که برای یك دوره بر واحد اقتصادی اثر گذاشته‌اند، در برگیرنده اطلاعاتی کافی باشند تا برای یك سرمایه‌گذار معمولی مفید واقع شوند و موجب گمراهی خواننده نگردند.

به صورتی آشكارتر، اصل”افشای کامل” بدین معنی می باشد که هیچ اطلاعات مهمی که مورد علاقه و توجه یك سرمایه‌گذار معمولی باشد نباید حذف یا پنهان گردد. از طریق ضوابط مختلف افشای اطلاعات که به وسیله اظهارنظرهای کارشناسی هیئت اصول حسابداری آمریكا ارائه می گردد و ضوابطی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار منتشر می کند، این اصل بیشتر تقویت می گردد.

به هر حال “افشای کامل” یك اظهار کلی، گسترده و بی انتهاست که پرسش‌های زیادی را بی جواب می‌گذارد و باعث می گردد که تفسیرهای متفاوت ارائه گردد.

نخستین پرسش اینكه، مقصود از افشای “کامل” ،  “مطلوب” و  “مناسب” چیست؟ از واژه “مناسب” چنین استنباط می گردد که حداقل مجموعه ای از اطلاعات بایستی افشا گردد؛ “مطلوب” مفهوم محدودیت اخلاقی به خود می گیرد و مشخص می کند که بایستی از نظر بهره گیری‌کننده رفتاری منصفانه و معقول داشت؛ و “کامل” به معنی این می باشد که بایستی به صورت کامل و جامع ارائه شوند. یك موضوع یا دیدگاه پذیرفته‌شده دیگر این می باشد که بایستی “مطلوب” را به عنوان هدف اصلی تلقی نمود و بین افشای “کامل” و “مناسب” نوعی تعادل مستقر نمود. از این رو در بیانیه شماره۴ هیئت اصول حسابداری با عنوان “ارائه مطلوب طبق اصول پذیرفته‌شده حسابداری” چنین ابراز شده که زمانی اطلاعات به صورت “مطلوب” ارائه می گردد که:

بین نیازهای متضاد برای افشای جنبه های مهم وضعیت مالی و نتایج عملیات طبق جنبه های متعارف از یك سو و از سوی دیگر خاصه کردن حجم های بزرگی از دادهها و قرار دادن آنها در قالب تعداد انگشت شماری از سرفصلهای صورت‌های مالی و یادداشتهای پیوست، نوعی توازن مناسب بدست آمده باشد (بلكویی، ۲۰۰۰).

۹- ۲- تئوری الزامات افشای شرکت و گزارشگری مالی

در مطالعه و ارزیابی نتایج اقتصادی الزامات افشا و گزارشگری مالی، در نظر داشتن اثرات خرد (در سطح شرکت) و کلان (در سطح بازار) مهم می باشد. اثرات این الزامات در سطح شرکت به این دلیل دارای اهمیت می باشد که تلاقی هزینه ها و منافع افشای داوطلبانة شرکت را نشان می‌دهد، یعنی آیا این الزامات برای شرکت سودمند می باشد یا نه؟ به بیانی دیگر مشخص می کند آیا ارزش شرکت را افزایش می‌دهد؟ با این حال صرفاً وجود خالص منافع برای افشای داوطلبانه به مقصود توجیه اجباری کردن افشا کافی نیست؛ زیرا شرکت‌ها اکنون نیز برای افشای داوطلبانه اطلاعات، انگیزه کافی دارند (راس، به نقل از حساس یگانه و پزنگ، ۱۳۸۸).

به بیانی دیگر هرگاه منافع مختص شرکت بیشتر از هزینه های آن گردد نمیتوان به آسانی نتیجه گرفت که نیازمند تدوین قوانین و الزامات می باشد. متاسفانه، در بحث و جدل های پیرامون الزامات افشا و گزارشگری مالی، اغلب به گونه‌ای نادرست به منافع افشای داوطلبانه در سطح شرکت تصریح می گردد در حالیكه بایستی به منافع تجمعی الزامات تمرکز گردد. به هر حال، اثرات افشای شرکت همچنان می‌تواند در مباحث پیرامون قوانین و مقررات، سودمند باشد اگر:

۱- از ماهیت و شكل منافع و هزینه ها آگاه باشیم،

۲- بدانیم که افشای اجباری چگونه می‌تواند به گونه متفاوتی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد،

۳- بتوانیم پیش‌بینی کنیم که کدام شرکت‌ها تمایل دارند استراتژی‌های طفره آمیز در پیش بگیرند و یا ممكن می باشد له یا علیه الزامات پیشنهاد شده که اثرات متمایز خود را بر شرکت گذاشته می باشد لابی تشكیل دهند.

اثرات کلان (در سطح بازار( افشا )در هنگام نبود قواعد و مقررات افشا) سودمند می باشد زیرا هزینه و منافعی را شامل می گردد که شرکت‌ها ممكن می باشد نادیده بگیرند و یا هنگامیكه قصد افشای اطلاعات را دارند، آن را به گونه کامل درونی سازی نكنند. اطلاع از این اثرات کلان و برون سازی آن، زمینه هایی را برای شناسایی منافع و هزینه های مقرراتگذاری و اجبارِ شرکت‌ها به گزارشگری مالی و افشا فراهم میآورد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 پرسش‌های پژوهش:

پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی به این سوالات می باشد که:

سوال ۱- آیا هرچه رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی بالاتر باشد، میزان افشای اختیاری آن، بیشتر می باشد؟

سوال ۲- آیا بین تغییر رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با تغییر میزان افشای اختیاری، ارتباط هست؟

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

پایان نامه - تز - رشته حسابداری

لینک متن کامل پایان نامه رشته حسابداری با عنوان : مطالعه ارتباط رتبه ‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با میزان افشای اختیاری اطلاعات با فرمت ورد


دیدگاهتان را بنویسید