• مزایای عمده تجارت سیار

مزایای فراوان تجارت سیارسبب شده که نه‌ تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از آن به عنوان ابزاری برای رقابت در عرصه داخلی و بین‌المللی استفاده نمایند. نبود راهبرد تجارت سیارنتیجه‌ای جز انزوا درعرصه اقتصاد جهانی بدنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت سیاردر جهان، بکارگیری آن توسط بنگاه‌های اقتصادی و پذیرش تدریجی آن از سوی مصرف‌کنندگان بیانگر مزایای بالقوه تجارت سیاردر عرصه‌های اقتصادی و تجاری است. بنابراین راهی جز تلاش مستمر برای استفاده از آن در فعالیت‌های اقتصادی متصور نیست(ماهاتاننکون،2005).

مشتریان همواره علاقمند به استفاده از روشهای ساده، سریع، شخصی، امن و قابل استفاده در هر مکان و زمان هستند و دستگاه‌های سیار بدلیل راحتی استفاده، بلادرنگ بودن، عدم نیاز به پول نقد جانشین خوبی می‌باشند. البته نباید ریسک ها و مشکلات امنیتی خاص این محیط را نادیده گرفت. تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که موفقیت تجارت سیاردر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشرو بخاطر شرایط مناسب بسترهای الکترونیکی در این کشورها است. بسترهای الکترونیکی شامل فرصت‌های مبتنی بر اینترنت، کیفیت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، فعالیت‌های دولت و درجه تسهیل تجاری است. دسترسی افراد و تجار به ابزارهای ارتباطاتی با کیفیت برتر و هزینه‌های پایین، یکی از بسترهای مهم تجارت سیاراست. رونق بکارگیری ابزارهای ارتباطات در عرصه اقتصادی در گرو محیط تجاری مناسب از قبیل ثبات سیاسی، مقررات مالیاتی، درجه بازبودن تجارت و سرمایه‌گذاری است. پذیرش تجار و مصرف‌کنندگان در کنار زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی از قبیل نیروی انسانی ماهر و سواد الکترونیکی از سایر پیش شرط‌های گسترش تجارت سیارمحسوب می‌شود. چشم‌انداز ارتباطات سیار حاکی از آن است که تجارت سیار به احتمال بسیار زیاد یکی از اصلی‌ترین عوامل زمینه‌ساز تبادل داده‌های دیجیتالی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه خواهد بود(ماهاتاننکون،2005).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تئوری نیازهای اکتسابی

محیط قانونی و سیاسی شامل قوانین اینترنتی، آسان بودن ایجاد کسب و کارهای جدید، حمایت از دارائی‌های شخصی و مالکیت فکری و سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولت از زیرساخت‌های فناوری برای توسعه و ترویج تجارت سیارحیاتی است.

بنابراین برای توسعه تجارت سیاربه مجموعه اقدامات اساسی در زمینه‌های زیرساخت‌ فنی، مسائل قانونی ومقرراتی، آگاه‌سازی و آموزش و تحصیل، حمایت از بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی نیاز است تا شرایط برای فعالیت‌ فعالان اقتصادی یعنی مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها که نقش محوری در بکارگیری تجارت الکترونیکی دارند، فراهم شود. در صورتی که در تجارت الکترونیکی با توجه به استفاده از رایانه‌ها و شبکه خط مستقیم چنین مزایایی وجود ندارد. تجارت الکترونیکی نیاز به زیرساختارها و تجهیزات گران قیمت دارد. هزینه‌های زیرساخت‌ها در تجارت سیار نسبت به تجارت الکترونیکی پایین است، امروزه ارتباطات از طریق اینترنت و تلفن همراه نقش مهمی در همگرایی دارد. در بیشتر کشورهای توسعه یافته، مشتریان از تلفن همراه برای خرید از مغازه‌های خرده‌فروشی، همچنین برای ارتباط با بانک‌ها و رزرو کردن در مسافرت‌ها، دیدن ورزش‌‌‌ها و برنامه‌های خبری  و جستجوی شبکه استفاده می‌کنند( وانگ ،2005).

دسته‌ها: مقاله