اسفناج برای مقابله با زوال عقل مفید است | سبزیجات

ماه نشان
سپتامبر 21, 2019 0 Comment

اسفناج واسه مقابله با زوال عقل خوبه

میوه و سبزیجاتی که پر از آنتی اکسیدان ها مخصوصا بتاکاروتن و ویتامین C هستن نقش تعیین کننده ای در مقابله با مشکل دمانس یا همون زوال عقل دارن.

 

زوال عقل یا دمانس اختلالیه که مغز رو درگیر کرده و باعث می شه که مغز به سختی وقایع رو به خاطر بیاره، رابطه برقرار کنه و دلیل آوردن کنه. متأسفانه در این وضعیت، تواناییای روانی فرد از بین میره. علائم این مریضی عبارتند از فراموشی، گیجی، بروز رفتارای یهویی، بی انگیزگی، نبود توانایی در شناسایی مکان یا افراد، افسردگی، مشکلات خواب، نبود رسیدگی به وضعیت ظاهری و چیزای دیگه ای به جز اینا.

 

محققان آلمانی به این نتیجه رسیدن میوه و سبزیجاتی که پر از آنتی اکسیدانا مخصوصا بتاکاروتن و ویتامین C هستن نقش تعیین کننده ای در مقابله با مشکل دمانس یا همون زوال عقل دارن. متأسفانه محققان اعلام کردن که در سالای آینده تعداد بیماران گرفتار به فراموشی اضافه می شه. یافته های تحقیق این محققان آلمانی که در مجله Journal of Alzheimer"s Disease به چاپ رسید نشون میده آنتی اکسیدانای موجود در این مواد غذایی می تونن از دچار شدن به مریضی زوال عقل یا دمانس پیشگیری کنن. اگه بخوایم دقیق تر بگیم سبزیجات پر از ویتامین C و بتاکاروتن مانند اسفناج، هویج یا زردآلو نقش مهمی در پیشگیری از نابودی سلولای عصبی دارن.

واسه رسیدن به این یافته های محققان آلمانی ۷۴  فرد گرفتار به فراموشی و ۱۵۸ فرد سالم بین ۶۵ تا ساله رو تحت نظر گرفتن. در طول این بررسیا شرکت کننده های سالم به تستای مربوط به حافظه و هم اینکه به سۆالاتی در مورد سبک زندگی شون جواب دادن.

اسفناج به دلیل دارا بودن نیترات جلوی دچار شدن به مریضی فراموشی رو میگیره.

ترتیب جریان خون رو بهتر می کنن. وقتی که خون خیلی راحت در مغز جریان

پیدا میکنه سلولای مغزی هم بهتر تغذیه می شن

 علاوه بر این محققان خون همه شرکت کننده ها و هم اینکه شاخص توده بدن اونا رو هم مورد آزمایش و بررسی قرار دادن. تموم این بررسیا امکان اونو به محققان داد تا اندازه ویتامین C و بتاکاروتن خون شرکت کننده ها رو تخمین بزنن. اونا دیدن اندازه ویتامین C و بتاکاروتن افراد آلزایمری نسبت به افراد سالم بسیار کمتره. عوضش هیچ فرقی در مورد اندازه آنتی اکسیدانای دیگه مانند ویتامین E و لیکوپن در بین این دو گروه مشاهده نشد. به خاطر همین محققان پیشنهاد می کنن واسه پیشگیری از دچار شدن به زوال عقل باید میوه و سبزیجات پر از آنتی اکسیدانای بیشتری مصرف شه. البته محققان بازم به دنبال انجام تحقیقات بیشتری هستن تا بتونن با قطعیت تموم روی یافته ها به دست اومده تاکید کنن. ولی در هر حال پیشنهاد می کنیم واسه اینکه مریضی فراموشی و یا پیشرفت اون از شما و دور وبریا تون دور باشه حتماً از این سبزیجات به درد بخور بیشتر استفاده کنین.

 

اسفناج پر از نیتراته

ویتامین C در میوه ها به خصوص در مرکبات و بتاکاروتن در سبزیجاتی مانند هویج و هم اینکه زردآلو هست. مریضی فراموشی با نشونه هایی مانند از دست دادن حافظه و نابودی قدرت درک خود رو نشون میده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که فراموشی علاوه بر دلایلی چون انباشتگی پلاکای آمیلوئید، تخریب فیبرها و از بین رفتن سیناپسا با عوامل دیگری مانند استرس اکسیداتیو هم به وجود میاد.

با وجود تموم تلاشایی که شده اما هنوز محققان به درستی نمی دونن که آنتی اکسیدانا با چه کارکرد خاصی از تخریب سلولای مغزی پیشگیری می کنن. ولی این اطمینان کم و بیش هست که این ترکیبات یعنی آنتی اکسیدانا نقش موثری در حفاظت از سلولای مغزی اجرا می کنن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که غذای مورد علاقه ملوان زبل معروف شامل ترکیبات دیگری به نام نیترات هم هستش. قبل از این محققان به این نتیجه رسیده بودن که اسفناج به دلیل دارا بودن نیترات جلوی دچار شدن به مریضی فراموشی رو میگیره.

محققان پیشنهاد می کنن واسه پیشگیری از دچار شدن به زوال عقل باید میوه و سبزیجات پر از آنتی اکسیدانای بیشتری مصرف شه

ترتیب جریان خون رو بهتر می کنن. وقتی که خون خیلی راحت در مغز جریان پیدا میکنه سلولای مغزی هم بهتر تغذیه می شن. در این صورت هم امکان از بین رفتن قدرت درک و بروز مریضیایی مانند فراموشی کم میشه.

شما این تحقیقات و بررسیا رو بردوش محققان بذارین. تا می تونین سبزیجات جور واجور از جمله اسفناج و هویج رو وارد برنامه غذایی تون بکنین. از مصرف میوه غافل نشید. روزانه ۲۰ دقیقه پیاده روی کنین. استرسای الکی رو از خود دور کنین. در این صورت خیلی از مریضیا از شما دور می شه.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net